URXELLA

http://alternativaperpollenca.com

El hombre más valiente del mundo

Alternativa | 20 Abril, 2012 06:00

A Pollença va haver tres camps de concentració, on republicans detinguts simplement per haver comés el delicte únic i exclusiu de ser fidels a la legalitat republicana democràtica van ser obligats a realitzar treball en obres públiques. És el que es denomina “els esclaus de Franco”.

Un camp al Port de Pollença de 1937 a  1939; els presoners van fer la carretera de la badia que uneix el Port de Pollença amb Alcúdia.

Altre a Albercutx  de 1937 a  1941 que van construir la carretera que va de la Creuta de Formentor a la Talaia d’Albercutx, on es va instal·lar una bateria antiàeria per defensar la base d’hidroavions.

I el tercer camp de concentració a la Cala Sant Vicenç que va ser obert ja a la postguerra, a 1940 i  va durar fins finals de 1942. La major part dels presoneres eren soldats republicans vinguts de la Península. La seva feina era construir un camí fins al lloc de Coves Blanques, on s’havia d’emplaçar una bateria de costa. Finalment no es va arribar a col·locar cap peça d’artilleria i tota la feina va ser inutil.  O sigui aquest camp de concentració a més d’una injustícia va ser una total inutilitat.

L’any passat l’anterior batle em va donar una carta d’una filla d’uns dels presoners republicans de la Cala Sant Vicenç  amb el seu permís i la convidada que fa Iniciativa Ciutadana per Pollença per participar al homenatge del 14 d'abril vaig  llegir la carta que hem transcribit a continuació. Com un homenatge a tot els republicans que van partir la repressió feixista. En aquest cas parlam de Vicente Jiménez Bravo Jiménez Bravo que abans de arribar al camp de concentració de la Cala Sant Vicenç havia passat pels camps de concentració de les platges de França i pels camps de concentració nazis.

 

En los primeros días de enero de 1942 llegó al muelle de Palma un barco con un triste cargamento; prisioneros republicanos destinados a cumplir sus condenas en el campo de concentración instalado en la Cala San Vicente de Pollença.

Hombres cansados, la mayoría de los cuales llevaba a sus espaldas batallas, sufrimientos, exilios, campos de exterminio, huidas, juicios y cárceles.

Personas que bajaban del barco arrastrando unos pies que llevaban incrustado el polvo de muchos caminos y que fueron obligados a seguir caminando hacia su destino, para algunos su meta final.

Desde el muelle hasta el campo fueron muchos los pueblos que encontraron a su paso y en todos las gentes salían a los portales de las casas a ver a esos muertos vivientes. Muchas mujeres se compadecieron de ellos y no duraron en ofrecerles agua a pesar de los guardias civiles que los custodiaban.

Y cuando, por fin, llegaron ala campo se encontraron con un jefe lleno de odio y fanatismo hacia los republicanos. Un personaje cuyo afán era hacerles la vida lo más difícil posible.

Quería por ejemplo que en las formaciones las filas fueran perfectamente rectas a pesar del desgaste físico de los hombres debido a la mala y escasa comida, a las horas de trabajo forzados y a la mala salud de la mayoría.

Tenía un método para lograr la perfección. Cuando todos estaban formados disparaba con su pistola un tiro y quién no estuviera bien colocado se lo llovaba.

Mi padre Vicente Jiménez- Bravo Jiménez -Bravo junto con Luis Morales Simón, compañeros dedsde el exilio en las playas de Francia, estaban entre los prisioneros que padecían cautiverio.

Todos estaban desesperados pero ocurrió algo que actuó como revulsivo, fue la gota que colmó el vaso. Mi padre la única persona del campo que no iba rapado al cero, recibió la orden de cortarselo. Estando preso de los nazis en Alemania trabajó en una fábrica de armamentos; un día explotó una bomba de hiperita y hubo varios muertos, mi padre en esos momentos no llevaba puesto el casco y fue herido en la cabeza. El médico alemán que lo atendió escribió una nota en la que se ordenaba que no se le rapase la cabeza. La nota sirvió para que, cada vez que alguien le llamaba la atención, la sacase y se acababa el problema. Unos años después un oficial médico español le hizo otra orden en castellano.

El jefe del campo de la Cala San Vicente, a pesar de la orden del médico alemán, insistió en que se cortase el pelo. Entonces mi padre, eludiendo como pudo el momento de pelarse, escribió una carta a Franco, esa carta salió clandestinamente del campo y llegó a su destino. Un día se presentó en el campo el capitán General de Baleares, lo hizo sin avisar, cogiendo a todos por sorpresa. Se mandó formar a los presos y se pronunció el nombre de mi padre que dio un paso al frente despidiéndose mentalmente de este mundo.

Se le hicieron preguntas alusivas a lo expuesto en su carta y de todo dio explicaciones y todo se comprobó. El resultado fue la destitución del jefe del campo por otro “normal” y el pelo de mi padre siguió luciendo en su cabeza.

Entre otras cosas, mi padre decía en su carta: …"no somos animales sino españoles, que como vuestra excelencia, aman a su país y hemos luchado por él como soldados, no como criminales…”

Muchos años después, cuando mi padre sufría las consecuencias de la demencia senil, el tío Luis me dijo: “trátale con respeto porque es el hombre más valiente que he conocido”.

Cuando mi hijo mayor me contó que , en una visita a la Cala San Vicente, había descubierto una placa dedicada a la memoria d elos soldados republicanos que padecieron cautiverio en esa hermosa playa, viejas historias salieron a flote desde el fondo de mi memoria y al mismo tiempo, nació un sentimiento de gratitud hacia el pueblo que ha tenido la delicadeza de hacer tal cosa.

Ni Vicente, ni Luis viven ya por eso nosotros, sus hijos, nietos y bisnietos, queremos darles las gracias en su nombre. Gracias Y las mandamos al Ayuntamiento como representante del pueblo.

Isabel Jiménez-Bravo Llabrés. Mª Luisa Moral.

 

AVUI: Els orígens de republicanisme a Mallorca i la I República

Xerrada
 
Els orígens del republicanisme a Mallorca i la I República.
 
Catalina Martorell Fullana.
 
Dia 20 d’abril. 20h. Centre Cultural de Pollença

Organitza: Iniciativa Ciutadana per Pollença
 
 

 

Comentaris

Ichigo

Re: El hombre más valiente del mundo

Ichigo | 20/04/2012, 13:10

Recordau que fa un any hi va haver dos atemptats terroristes a Noruega (Oslo i Utoya)?
Avui l'autor d'aquests atemptats ha confessat la seva inspiració en Al-Qaeda.
www.elcomercio.com/mundo/Anders-Behring-Breivik-asegura-terrorista-Qaeda-inspiro-Noruega_0_685731428.html

Alternativa per Pollença

Re: El hombre más valiente del mundo

Alternativa per Pollença | 20/04/2012, 09:53

Informació lleure actiu:

Després d'uns anys d'haver fet el primer intercanvi de llibres que va tenir un gran èxit, enguany el tornam organitzar juntament amb l'Ajuntament de Pollença i L'Àrea de Cultura (biblioteca).

La forma de participar-hi és exactament igual que la de la primera edició. Simplement has de depositar a les bústies que estan repartides entre Pollença i el Port de Pollença i posar el teu nom als llibres (a llapis) i el dia que es celebri en podràs recollir tants com n'hagis posats.

Podràs deixar els llibres als següents llocs:
Can Moixet - La Birreria - Ca’l Capellà - 1550 - Poliesportiu de Pollença i Port de Pollença - Club Pollença Cultural - CP Port de Pollença - CP Miquel Capllonch - CP Joan Mas - CP Costa i Llobera - CC Monti-sion IES Port de Pollença IES Guillem Cifre de Colonya - Centre Cultural Guillem Cifre de Colonya - Ajuntament - Move4 Centre Cultural Miquel Capllonch - Mar Dolça.

Recorda tens fins dia 24 d'abril per dipositar els llibres i l'intercanvi serà dia 28 d'abril als jardins del Convent a partir de les 10:00 h fins a les 13:30 h.

h
ttp://lleureactiu.blogspot.com.es/2012/04/despres-duns-anys-dhaver-fet-el-primer.html

Alternativa per Pollença

Al boib d'ahir

Alternativa per Pollença | 20/04/2012, 09:52

Als efectes del que disposa l’article 17.2. del R.D.L. 2/2004, de 5 de març,
que aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals es posa
en coneixement general que a l’oficina d’Intervenció d’aquest Ajuntament
romandra a disposició del públic, per trenta dies a partir de la publicació d’aquest anunci en el BOIB, l’ expedient de modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa de l’ocupació de la via pública de Pollença aprovada provisionalment per l’Ajuntament en sessió plenària de 30 de març de 2012.
Els interessats que estiguin legitimats segons l’article 18 RDL 2/2004
podran examinar l’expedient i presentar les reclamacions que creguin oportunes
en el termini d’exposició.
Si no hi ha reclamacions, els acords es consideraran definitius. Si n’hi ha,
la Corporació adoptarà els acords definitius procedents, resolent les reclamacions presentades i aprovant la redacció definitiva de l’ordenança.
Pollença, 10 d’abril de 2012
El Batle, Sgt.Bartomeu Cifre Ochogavia

Pepe

Re: El hombre más valiente del mundo

Pepe | 20/04/2012, 09:51

Un testimoni escruixidor i molt interessant, que jo sàpiga és el primer que tenim del que era el camp de concentració de la Cala Sant Vicenç.

Garci

Re: El hombre más valiente del mundo

Garci | 20/04/2012, 08:39

Aquesta carta és una petita mostra, una entre un milió, del que va suposar el règim feixista per a milions de persones arreu de l'Estat. I realment és increïble que la gent s'emocioni al veure una petita placa, quan el normal és que la història fos de sobres coneguda. Però, així com estan les coses, una petita placa ja és molt.

Salut i memòria.

Afegeix un comentari
ATENCIÓ: no es permet escriure http als comentaris.
Amb suport per a Gravatars
 
Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS
Powered by LifeType - Design by BalearWeb