URXELLA

http://alternativaperpollenca.com

Orígens pagans de la festa de Sant Antoni i glosses. Bones festes!

Alternativa | 16 Gener, 2017 15:11 | facebook.com twitter.com

La festa de sant Antoni actual és el resultat de la cristianització d’antigues cerimònies i cultes primitius dedicats a divinitats paganes protectores de la fecunditat, dels conreus i dels animals. Antoni Gili, al llibre Sant Antoni Abat, festa popular d’Artà (Ed. Documenta, Palma 1997), afirma: la festa de Sant Antoni és una romanalla sàviament conservada d’antiquíssimes celebracions paganes agermanades amb totes les que celebren el solstici d’hivern. Hi té innegables punts de contacte: la data de la celebració, el ritual del foc...(pàg.33). Joan Amades, l’autor del Costumari català, afegeix:
La festa de Sant Antoni sembla recordar les festes consuàlies romanes, que tenien lloc pel desembre i per l’agost en honor de la divinitat Cònsua. La primera tendia a preservar el bestiar del mal, i la segona tenia per objecte festivar la fi i l’èxit de la collita. A Roma, el dia 8 de gener, tenia lloc la festa de la coronació dels ases davant de l’altar de Júpiter. Un cop celebrats els sacrificis, els forners i els flequers coronaven llurs ases amb corones de murtra i de llorer, de les quals també en duien ells(Vol. I, Pàg. 430).
 
Encesa de foguerons: forma part dels rituals primitius del culte al Sol. Els dimonis peguen bots, fan cabrioles per damunt el foc i ballen al seu voltant talment els xamans i bruixots primitius. El fogueró representa la victòria de la llum sobre les tenebres. Dia 17 de gener és molt proper al solstici d’hivern (22 de desembre). El foc simbolitza el “renaixement” del sol, element masculí que fertilitza la terra. 
 
Pi segon l’Enciclopèdia de fantasia popular Catalanade Joan Soler: A les festes dinosisíaques gregues, un gran pi era dut en processó i plantat enmig de la plaça; al seu entorn, orgies i embriagueses de vi, escenes amb pells i banyes de boc, orígen de la tragèdia (tragos= boc, i aoído= vi); d’aquí la relació del pi amb el vi (pàg. 571). D’aquí també el fet que els cellers de Mallorca anuncien l’arribada del vi novell amb una branca de pi al portal.
 
Informació treta de  DE LA NORMALITZACIÓ LINGÜÍSTICA A LA NORMALITZACIÓ CULTURAL Jaume Sastre
 
I diferents glossadors ens han regalat aquestes glosses. Bones festes !
 
Any nou, deria vella.

L'any va començar amb exabruptes.
del govern municipal,
segons ells tenim les culpes,
si les coses bé no van.

No s'esvairan els dubtes,
de la culpabilitat,
morirà l'any enfangat,
en un llot de grans disputes,
amb regust electoral i
que junts no ens fa avançar,

Tot i que la investidura,
vam de gust facilitar,
sembla el nostre seguidisme,
és el que hagués agradat.

Com a germa gran considerà,
que crítiques no pot acceptar,
i que si diu que és d'esquerres,
no sels pot més que alabar.

Esperam que aquest any que entra,
més que discussions banals,
és ressolguin els problemes,
pels que us vam recolzar.
 
Crisi de govern.

Punts d'acord, de desacord.
Ofertes desesperades.
Crisis internes sonades.
Vaixells mals de dur a port.
Discurs de por i desconhort.
Pactes locals sorprenents.
Cafès llargs i moviments.
Dretes que cerquen les dretes.
I mil converses secretes.
Junts i Tots volem “eu moll"
 
 La Sala vol recordar
dels Serveis les trajectòries
i presenta unes memòries
que són dignes d'oblidar.

Caperrut com una mula
vull fer sentir el meu bram.
No sé si Junts Avançam
avui avança o recula!

Amb un rom amb Coca Cola
potser el batle es va engatar
quan decidi que a la Gola
faria bon aparcar.

Quan l'Església es un gueto
que ens pren tot allò que pot...
el batle es fa devot
de la Verge de Loreto.

Tots per Pollença exsecalla
un Pi nat damunt la Roca
i el deixa tan cosa poca
que ara al Ple avorrit badalla.

Qui t'ha vist i qui te veu
Tomeu, botant la barrera;
i ara escoltes just la veu
de la associació hotelera.

La batlia té una llista
negra on té registrat
al qui és verd o ecologista
i/o esquerrà declarat.

Quina deu ser la matèri(a)
dels seus transmissors neurals
per tenir tan mal criteri
triant els municipals?
 
El govern de coalició
no entés el que se'ls demana:
què és participació,
de la vila, ciutadana?
 

 
Encara  diven que avancen,
i no saben gestionar
les seves mentides ja cansen
amaguen no saber treballar,
també els hi falta el coratge
per a la dreta emprenyar.
 
Per mor d'un inteligent
perderen votació guanyada
mirau quina pardalada
quan ho saben diu la gent.
 

Sembla que des de que en
Faveta s’ha fet alemany,
pus mai més d’un fogueró
d'Alternativa gaudiràs.

Hi ha pollencins que
del turisme elogis fan,
precisament els que a
l’hivern a l’atur no hi estan.

Tenim un joves molt bé preparats
que de Pollença han de marxar,
ja que al turisme de sol i platja
no es volen dedicar.
 
 
Les Sementivae Feriae, o festes de la sembra, i les Paganàlia, festivals rurals de les divinitats tutelars dels camps; totes dues eren al gener. En aquesta ocasió els oscilla es penjaven dels arbres, com la vinya i l'olivera, el roure i el pi, i duien cares de Liber, Baco o una altra divinitat relacionada amb el conreu o la terra (Virgili, Geòrgiques 2.382-396).
 
 
 
 
 

Comentaris

Afegeix un comentari
ATENCIÓ: no es permet escriure http als comentaris.
Amb suport per a Gravatars
 
Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS
Powered by LifeType - Design by BalearWeb